


Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


Jacek Walicki – Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny 
Instytut Historii, Centrum Badań Żydowskich  

90-219 Łódź, ul. A. Kamińskiego 27a

RECENZENCI
Tadeusz Dubicki, Andrzej Dubicki

REDAKTOR INICJUJĄCY
Natasza Koźbiał

REDAKCJA
Bożena Walicka

KOREKTA TECHNICZNA
Anna Sońta

SKŁAD I ŁAMANIE
Jacek Walicki

PROJEKT OKŁADKI I STRON TYTUŁOWYCH
Polkadot Studio Graficzne

Aleksandra Woźniak, Hanna Niemierowicz

Wydrukowano z gotowych materiałów dostarczonych do Wydawnictwa UŁ

© Copyright by Jacek Walicki, Łódź 2020
© Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020

Wydane przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Wydanie I. W.10154.20.0.M

 https://doi.org/10.18778/8220-566-4

Ark. druk. 29,5

ISBN 978-83-8220-566-4
e-ISBN 978-83-8220-567-1

Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
90-131 Łódź, ul. Lindleya 8

www.wydawnictwo.uni.lodz.pl
e-mail: ksiegarnia@uni.lodz.pl

tel. 42 665 58 63

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 5 «

 
 

Spis treści

WYKAZ SKRÓTÓW ................................................................................................ 9

WSTĘP  ......................................................................................................................11
Podstawa opracowania i elementy przyjętej metodyki .................... 13

Kryteria wyboru gazet  ........................................................................14
 Źródła informacji prasy .......................................................................... 22

Agencje prasowe ....................................................................................22
Korespondenci prasowi z Rumunii .....................................................25

ROZDZIAŁ I. OGÓLNE INFORMACJE O RUMUNII  
I JEJ MNIEJSZOŚCIACH W PRASIE POLSKIEJ ........................................31

Zagadnienia ogólne ................................................................................... 32

Mniejszości narodowe .............................................................................. 34

Mniejszość żydowska ................................................................................ 34

Liczebność ...............................................................................................35
Rola gospodarcza ...................................................................................39
Stosunki rumuńsko-żydowskie ...........................................................43
Charakterystyka żydowskiej społeczności Rumunii .......................47

ROZDZIAŁ II. WYBORY I UTWORZENIE RZĄDU  ......................................51
Wybory ........................................................................................................ 51

Sprawa utworzenia nowego rządu ........................................................ 67

Decyzja króla .............................................................................................. 74

Motywy decyzji króla ...........................................................................79
Ocena znaczenia powołania rządu Octaviana Gogi .......................85

Pierwsze dni rządu .................................................................................... 95

Osoba nowego premiera i charakterystyka jego partii ..................99

ROZDZIAŁ III. POLITYKA  WEWNĘTRZNA  RZĄDU .............................. 111
Antysemityzm jako główna wytyczna polityki wewnętrznej ....... 111

Chaotyczność i sprzeczność informacji o działaniach rządu ......122
Kwestia obywatelstwa Żydów .............................................................. 125

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 6 «

Spis treści

Walka na polu środków masowego przekazu i kultury .................. 137

Restrykcje o charakterze poniżającym i wyłączającym 

ze społeczeństwa rumuńskiego ............................................................ 142

Gospodarka ............................................................................................... 148

Usuwanie Żydów z posad, uniemożliwianie pracy w zawodzie 148
Ograniczenia wobec Żydów w wolnych zawodach.......................152
Rugowanie Żydów ze wsi...................................................................153
Restrykcje przeciwko firmom żydowskim  .....................................155

Walka z żydowskimi organizacjami politycznymi i społecznymi 158

Inne aspekty polityki wewnętrznej rządu ......................................... 160

Klerykalizacja  .....................................................................................160
Kwestia Heleny (Magdy) Lupescu ....................................................161

Polityka na Bukowinie – prefekt Nicefor Robu ................................ 163

ROZDZIAŁ IV. MIESZKAŃCY RUMUNII WOBEC POLITYKI RZĄDU 167
Postawa Żydów rumuńskich  ............................................................... 167

Poczucie zagrożenia i niepewności ...................................................167
Reakcja Żydów rumuńskich w dziedzinie gospodarczej ..............170
Próby emigracji ....................................................................................178
Próby przyspieszonej asymilacji .......................................................179
Konsolidacja polityczna .....................................................................180

Społeczeństwo rumuńskie wobec oficjalnego antysemityzmu ..... 181

Stanowisko partii politycznych ........................................................186
Przyczyny antysemityzmu rumuńskiego w ocenie prasy ...........187

ROZDZIAŁ V. POLITYKA WEWNĘTRZNA RZĄDU.  
RZĄD W WALCE PARTYJNEJ ................................................................... 193

Konflikty w rządzie Gogi-Cuzy ............................................................ 194

Rząd a potencjalne nowe wybory ........................................................ 196

Oficjalna decyzja o rozwiązaniu parlamentu .................................... 201

Partie opozycyjne .................................................................................... 208

Wszystko dla kraju (Żelazna Gwardia) ..........................................209
Caraniści (Partia Narodowo-Chłopska Iuliu Maniu) ...................218
Liberałowie (Bratianu) .......................................................................222
Mniejsze partie .....................................................................................224

Konsolidacja opozycji ............................................................................. 225

Rozpoczęcie oficjalnej kampanii wyborczej ...................................... 229

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 7 «

Spis treści

ROZDZIAŁ VI. RZĄD GOGI―CUZY NA FORUM  
MIĘDZYNARODOWYM ..............................................................................237

Nowe oblicze rumuńskiej dyplomacji ................................................. 237

Wielka Brytania ....................................................................................... 247

Pierwsze dni i pierwsze reakcje .........................................................248
Interwencja dyplomatyczna w Bukareszcie ...................................251
Mandat palestyński .............................................................................259

Francja ........................................................................................................ 259

Czy koniec sojuszu? ............................................................................259
Francja wobec antysemityzmu .........................................................268

Stany Zjednoczone .................................................................................. 272

Watykan ..................................................................................................... 276

Niemcy ....................................................................................................... 276

Zagadnienia gospodarcze ..................................................................287
Zagadnienia kulturalne .....................................................................291

Włochy ....................................................................................................... 292

Węgry ......................................................................................................... 299

Związek Sowiecki .................................................................................... 305

Mała Ententa ............................................................................................. 310

Podróż ministra Micescu ....................................................................312
Liga Narodów ........................................................................................... 320

Petycje żydowskie ................................................................................321
Minister Micescu w Genewie .............................................................332
Powrót ministra Micescu z Genewy .................................................346

ROZDZIAŁ VII. RZĄD GOGI―CUZY A POLSKA ......................................355
Polityka rządu wobec Polski ................................................................. 355

Dyplomacja polska wobec rządu Gogi ............................................... 357

Reakcja polskich Żydów na wydarzenia w Rumunii ...................... 367

Obawy przed imigracją Żydów rumuńskich ..................................... 372

Wzorzec dla Polski? ............................................................................383

ROZDZIAŁ VIII. UPADEK RZĄDU I JEGO PIERWSZE OCENY .............395
Dymisja gabinetu Gogi ........................................................................... 395

Pierwsze oceny przyczyn upadku rządu Gogi .................................. 414

Przyczyny wewnętrzne ......................................................................415
Przyczyny zewnętrzne ........................................................................429

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 8 «

Spis treści

Ogólna ocena doświadczeń rządu Octaviana Gogi .......................... 444

Prawica ..................................................................................................444
Centrum ................................................................................................445
Liberałowie, syjoniści i socjaliści ......................................................446

ZAKOŃCZENIE ....................................................................................................449

BIBLIOGRAFIA .....................................................................................................453
Archiwalia ............................................................................................453
Prasa ......................................................................................................453
Wydawnictwa źródłowe i informacyjne .........................................454
Książki i artykuły z czasopism naukowych ...................................454

INDEKS ...................................................................................................................463

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 9 «

 
 

Wykaz skrótów

AAN – Archiwum Akt Nowych 
Amb. Berlin –  Ambasada RP w Berlinie
Amb. Bukareszt –  Ambasada RP w Bukareszcie
Amb. Rzym –  Ambasada RP w Rzymie
ATE –  Agencja Telegraficzna Ekspress
Attachaty –  Attachaty Wojskowe RP 
Cz –  „Czas” 
ДВП –  Документы внешней политики СССР
GazPol –  „Gazeta Polska”  
GłNar –  „Głos Narodu” 
GłPor –  „Głos Poranny” 
IH –  Archiwum Instytutu Hoovera 
KurWar –  „Kurier Warszawski” 
MonPol –  „Monitor Polski”
MSZ –  Ministerstwo Spraw Zagranicznych
NDz –  „Nowy Dziennik” 
NP –  „Nasz Przegląd” 
Or –  „Orędownik”
PAT –  Polska Agencja Telegraficzna
Piast –  „Piast”
Pol –  „Polonia” 
PolZ –  „Polska Zachodnia” 
PSB –  Polski Słownik Biograficzny
Rob –  „Robotnik” 
SłWil –  „Słowo” 
WDzNar –  „Warszawski Dziennik Narodowy” 
ŻAT –  Żydowska Agencja Telegraficzna

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 11 «

 
 

Wstęp 

Krótki epizod kilkutygodniowych rządów gabinetu Octaviana Gogi 
w Rumunii (27 grudnia 1937 r. – 11 lutego 1938 r.) jest obecnie w Polsce 
prawie zupełnie nieznany. W dwukrotnie wydanej w wysokich nakła-
dach przez „Ossolineum” Historii Rumunii Juliusza Demela poświęco-
no mu jeden akapit, zawierający ponadto – być może ze względu na 
ówczesne ograniczenia publikacyjne – niepełne informacje1.  Krótkie 
wzmianki o rządzie znalazły się w książkach Krzysztofa Dacha i Tade-
usza Dubickiego2, wspomina też o nich w swych najnowszych mono-
grafiach Andrzej Dubicki3.

Wydarzenia w Rumunii przełomu 1937 i 1938 roku są zazwyczaj 
traktowane w historiografii Europy końca lat trzydziestych jako te-
matu drugo-, czy trzecioplanowy. Autor klasycznego opracowania 
historii syjonizmu, Walter Laquereur, poświęcił im dwa zdania4. 
Niewiele więcej napisał w przeglądowym artykule o antysemity-
zmie europejskim poza III Rzeszą Asher Cohen5. Podobnie krótko 
wzmiankuje o  rumuńskim gabinecie Bernard Wasserstein w swej 
niedawno wydanej książce, mającej ambicję stać popularną synte-
zą dziejów europejskiej żydowskiej diaspory w latach 30.6 Wyjąt-
kiem jest nie najnowsza zresztą synteza dziejów Europy-Środko-
wo-Wschodniej Josepha Rothshilda, autora zajmującego się także 

1 J. Demel, Historia Rumunii, Wrocław 1970, s. 378; J. Demel, Historia Rumunii, 
wyd. 2 popr. i uzup., Wrocław 1986, s. 385.

2 T. Dubicki, K. Dach, Żelazny Legion Michała Archanioła. Z dziejów ruchu faszy-
stowskiego w Rumunii, Warszawa 1996, s. 117–120; K. Dach, T. Dubicki, Marszałek 
Ion Antonescu. Biografia żołnierza i polityka, Łódź 2003, s. 39–40.

3 A. Dubicki, System partyjny Królestwa Rumunii: uwarunkowania i funkcjono-
wanie, Łódź 2013, s. 519–524; A. Dubicki, Dzieje polskiej placówki dyplomatycznej 
w Bukareszcie, Łódź 2014, s. 96–97. 

4 W. Laqueur, A History of Zionism, London 1972, s. 506.
5 A. Cohen, La politique antijuive en Europe (Allemagne exclue) de 1938 a 1941, 

„Guerres Mondiales et Conflits Contemporains”, Nr 150, 1988, s. 47.
6 B. Wasserstein, W przededniu. Żydzi w Europie przed drugą wojną światową, 

Warszawa 2012, s. 333.

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 12 «

Wstęp

historią II Rzeczypospolitej, gdzie rządowi O. Gogi poświęcono pro-
porcjonalnie wiele miejsca7.

Rząd O. Gogi i A. Cuzy budził zainteresowanie wśród badaczy ra-
czej jako pierwszy rząd germanofilski międzywojennej Rumunii – na 
tym zagadnieniu koncentruje się jedno z pierwszych opracowań mu 
poświęconych, artykuł Paula A. Shapiro8. Z szerzej znanych w mię-
dzynarodowej literaturze historycznej pozycji, wiele miejsca przezna-
cza sprawie stosunku dyplomacji brytyjskiej do polityki tego rumuń-
skiego rządu Bela Vago9. Także od strony dyplomatycznej – temat ten 
poruszył Dov B. Lungu10. We współczesnej Rumunii gabinetowi temu 
niedawno poświęcił swą monografię Aurelian Chistol11.

Jednak ten krótki okres historii Rumunii wart jest przypomnienia 
jako dzieje rządu, którego antysemickie działania, a przede wszyst-
kim plany, zostały „na bieżąco” odebrane przez ówczesną opinię pu-
bliczną, jako bardziej dla Żydów dotkliwe, niż to, co się ówcześnie 
– jeszcze na miesiące przed „Kristallnacht” – działo w III Rzeszy. Nie 
można też pominąć faktu, że okres rządów O. Gogi w obecnej per-
spektywie stał się preludium rumuńskiego Holocaustu12.

Publicysta „Warszawskiego Dziennika Narodowego” wysuwał 
zadziwiające dla współczesnego czytelnika twierdzenie, że „polity-
ka Hitlera była ciosem potężnym, wymierzonym w interesy Żydów, 
lecz polityka Gogi jest czymś o wiele gorszym”13. Reprezentujący zu-
pełnie przeciwne poglądy polityczne dziennikarz „Głosu Porannego” 
stwierdzał, że „pełne gróźb enuncjacje, wydane przez Gogę od razu 
po objęciu rządów, oraz liczne zaprojektowane fantastyczne, a nie 

7 J. Rothschild, East Central Europe between the Two World Wars, Seattle 1974, 
s. 309–311. 

8 P. A. Shapiro, Prelude to Dictatorship in Romania: The National Christian Party 
in Power, December 1937–February 1938, „Canadian-American Slavic Studies”, Vol. 8, 
1974, No. 1, s. 45–88. 

9 B. Vago, The Shadow of the Swastika. The Rise of Fascism and Anti-Semitism in 
the Danube Basin, 1936–1939, Farnborough 1975, s. 37–47, 247–292.

10 D. B. Lungu, The French and British Attitudes towards the Goga-Cuza Govern-
ment in Romania, December 1937-February 1938, „Canadian Slavonic Papers”, Vol. 30, 
1988, nr 3, s. 323–341.

11 A. Chistol, Cronica unui eșec așteptat: Governerea Goga-Cuza, Craiova 2011.
12 Por. R. Ioanid, The Holocaust in Romania: The Iaşi Pogrom of June 1941, „Con-

temporary European History”, Vol. 2, 1993, no. 2, s. 119–120.
13 Żydzi i Rumuni, WDzN nr 7, 8 I 1938, s. 2.

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 13 «

Wstęp

wykonalne reformy wywołały panikę, która nie ma sobie równej 
w historii powojennej Europy”14. Korespondent innej łódzkiej libe-
ralnej gazety – łódzkiej „Ilustrowanej Republiki” pisał w sposób nie-
co mniej emocjonalny, że „wydarzenia, których terenem jest obecnie 
Rumunia, wywarły olbrzymie zainteresowanie w całej Europie”15. 

Na przełomie 1937 i 1938 roku wiadomości z Rumunii często wy-
grywały na leadach gazet z takimi sensacjami pierwszej dziennikar-
skiej kategorii, jak kryzys rządowy we Francji, czy zmiany na szczy-
tach władzy w Niemczech. Dotyczyło to nie tylko prasy lewicowej, 
czy skierowanej do Żydów zasymilowanych. Jako wzór do naślado-
wania rząd O. Gogi opisywała prasa prawicowa, co tak komentowała 
żydowska gazeta socjalistyczna:

Faszystowska prasa ma obecnie coś nowego do żarcia: antyse-
mickie zarządzenia nowego rządu rumuńskiego przeciwko Żydom. 
Już przeszło tydzień kwiczą z radości publicyści kastetu nad nowym 
rumuńskim bohaterem narodowym; nawet wódz „narodowych bo-
haterów”. Franco musiał się cofnąć, zawstydzony i obrażony, na dru-
gi plan16.

Podstawa opracowania  
i elementy przyjętej metodyki

Wobec małej – a dokładniej mówiąc praktycznie żadnej – zna-
jomości w Polsce tego ważnego epizodu w dziejach Rumunii, ko-
niecznym stało się, o wiele szczegółowsze, niż by to wymagał sam 
temat pracy, przedstawienie przebiegu wydarzeń – jednak, zgodnie 
z założeniem, oparte przede wszystkim na tych informacjach, które 
docierały do ówczesnej polskiej opinii publicznej. 

Ponadto nieco uwagi poświęcono w niniejszym tekście także 
przedstawieniu przebiegu wydarzeń od strony nieznanej ówczesnym 
dziennikarzom; w tym celu wykorzystane zostały przede wszystkim 

14 Ad. L., Goga odszedł upokorzony. „Izraelu, zwyciężyłeś” – powiedział niefortun-
ny premier w „ostatnim słowie”, GłPor nr 43, 13 II 1938, s. 2.

15 Stan oblężenia w Rumunii i cenzura prewencyjna zostały utrzymane. Rząd 
przygotowuje nowe wybory, ale... rządzić będzie bez parlamentu. „Czystka” w admini-
stracji rumuńskiej, IR nr 1, 1 I 1938, s. 1.

16 Por. „Aż kwiczą z radości” Musimy mrugać. Historia „Naje Folkscajtung”, ABC 
nr 10, 10 I 1938, s. 3.

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 14 «

Wstęp

publikowane dokumenty dyplomatyczne i funkcjonujące w zachod-
niej historiografii opracowania tego tematu, a także materiały pol-
skiej dyplomacji, tym cenniejsze, że pokazujące podobieństwa i róż-
nice w podejściu do sprawy ze strony zróżnicowanej politycznie 
prasy i rządowej administracji spraw zagranicznych.

Kryteria wyboru gazet 
W interesującym nas okresie w Polsce ukazywało się sto kilka-

dziesiąt tytułów gazet, oraz co najmniej kilkadziesiąt tygodników 
o  charakterze społeczno-politycznym17. Niemożliwe było, rzecz 
jasna, wykorzystanie całości prasy. Koniecznym stało się więc 
dokonanie jej reprezentatywnego doboru. Oparto się tu na paru 
kryteriach:

– różnorodności politycznej;
–  różnorodności terytorialnej, przy zachowaniu przewagi orga-

nów z polskich metropolii (Warszawy i Łodzi);
– poziomu merytorycznego – przy czym ze zrozumiałych wzglę-

dów w dokonanym doborze przeważa raczej prasa opiniotwórcza, 
niż popularna.

W rezultacie podstawowy zrąb prezentowanego w niniejszej 
książce materiału pochodzi z następujących gazet (dzienników i ty-
godników)18:

1)  „Warszawski Dziennik Narodowy” – organ centralny endecji, 
reklamujący się jako „wielki dziennik polityczny gospodarczy, nauko-
wy i literacki kierunku narodowego”19. Dziennik, kierowany od kilku 
już lat przez Stanisława Kozickiego, oficjalnie redagowany przez Ste-
fana Sachę, miał ambicje stania się centralnym elitarnym organem 
Stronnictwa Narodowego. Obok Romana Dmowskiego, mało już ak-
tywnego z powodu choroby, czy prof. Romana Rybarskiego, pisywa-
li w nim często „młodzi” narodowcy, radykalni w swych poglądach 
publicyści, jak autor historiozoficznego Tragizmu dziejów Polski, Ję-
drzej Giertych, czy mniej obecnie pamiętani specjalista od zagadnień 
żydowskich Stefan Niebudek, i publicysta historyczny Jan Rembieliń-

17 „Katalog Prasowy PARA” 1938, passim.
18 Podawane ceny egzemplarzy (w dnie powszednie) w dużym stopniu pozwala-

ją określić grupę potencjalnych czytelników danej gazety.
19 „Katalog Prasowy PARA” 1938, s. 38*.

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 15 «

Wstęp

ski20. Przy cenie pojedynczego numeru w wysokości 20 gr  dzienny 
nakład był nie większy, niż 10 tys. egz. – czasopismo było dofinanso-
wywane z funduszów partyjnych21.

 2) „Orędownik” – redagowany przez Tadeusza Powidzkiego dzien-
nik poznański przeznaczony przede wszystkim dla drobnomiesz-
czaństwa wielkopolskiej prowincji22; cena 10 gr23. Wchodził w skład 
prasowego koncernu Drukarni Polskiej SA w Poznaniu, pod koniec 
lat 30. jednego z największych wydawnictw prasowych w  Polsce. 
Korzystał w dużym stopniu z  materiałów sztandarowej gazety fir-
my – „Kuriera Poznańskiego” i jego dziennikarzy oraz publicystów24. 
W końcu lat 30. właśnie na wzrost zakresu oddziaływania „Orędow-
nika” poznański koncern zwracał szczególną uwagę25. Nakład zbliżał 
się wówczas do 100 tys. egz., cena zaś wynosiła10 groszy26.

3)  „ABC” – dziennik powiązany z ONR, gazeta o charakterze 
popularnym, o dynamicznym, nawiązującym do prasy popularnej 
układzie kolumny, lecz politycznie jednoznacznie wyrazista, promu-
jąca „nacjonalizm, antysemicki szowinizm, antykomunizm, sprzeciw 
wobec liberalno-demokratycznych form ustrojowych oraz chęt-
nie eksponowany katolicyzm”27. Redaktorem naczelnym był Tade-
usz Gluziński, dziennikarz i publicysta, autor programowej książki 
ruchu narodowo-radykalnego Odrodzenie idealizmu politycznego, 
a  pod pseudonimem Henryka Rolickiego – antysemickich książek  

20 U. Jakubowska, Oblicze ideowopolityczne „Gazety Warszawskiej” i „Warszaw-
skiego Dziennika Narodowego” w latach 1918–1938, Warszawa 1984, s. 74–87.

21 A. Paczkowski, Prasa codzienna Warszawy w latach 1918–1939, Warszawa 
1983, s. 266.

22 F. Fikus, Z dziejów „Orędownika” 21 marca 1871 – 3 września 1939, „Kwartalnik 
Historii Prasy Polskiej”, R. 19, 1980, nr 3, s. 106.

23 Uwzględniono wersję dla miasta Poznania (MP). Oprócz tego istniały mutacje 
dla prowincji poznańskiej, bydgoska, pomorska, śląsko-krakowska oraz redakcyjnie 
wyraźnie usamodzielniona i znacznie różniąca się zawartością mutacja łódzka. Por. 
W. Władyka, Krew na pierwszej stronie. Sensacyjne dzienniki Drugiej Rzeczypospolitej, 
Warszawa 1982, s. 78–79; F. Fikus, Z dziejów..., s. 105–106.

24 F. Fikus, „Kurier Poznański” i inne wydawnictwa prasowe Drukarni Polskiej SA 
w Poznaniu, „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej”, R. 17, 1978, nr 4, s. 51–52.

25 R. Leitgeber, Historia „Drukarni Polskiej” SA w Poznaniu (w tym m.in. „Kuriera 
Poznańskiego”), „Kwartalnik Historii Prasy Polskiej”, R. 24, 1985, nr 4, s. 95–103.

26 W. Władyka, Krew..., s. 77–78.
27 A. Paczkowski, Prasa codzienna Warszawy w latach 1918–1939, Warszawa 

1983, s. 109, 293.

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 16 «

Wstęp

Zmierzch Izraela i Światowa polityka żydowska28. Cena egzemplarza 
10 gr, oficjalny nakład 30 tys. egz.29

4)  „Kurier Warszawski” – najstarsza ukazująca się bez przerwy 
– od 1821 roku – gazeta stolicy. Był to ówcześnie dziennik o profi-
lu „katolicko-narodowym”, nie mieszczący się jednak już w ramach 
organizacyjnych ruchu narodowego. Gazeta utrzymywała kontakty 
tak z „Frontem Morges”, „nie będąc jednak nawet jego półoficjalnym 
organem”, jak i obozem rządowym, do którego potrzeb starała się 
dostosowywać w interesującym nas okresie komentarze dotyczące 
polityki zagranicznej30. Pismo kierowane było przez Konrada Ol-
chowicza31, czołowym publicystą był Bolesław Koskowski32. Gazeta 
dysponowała doskonałym zapleczem wydawniczym, stopniowo też 
unowocześniała swój wygląd i treść33.

„Kurier” miał od wtorku do soboty dwa wydania (poranne i wie-
czorne); w poniedziałek ukazywało się tylko wieczorne, w niedzielę 
– również jedno, lecz nieoznaczone wyraźniej wydanie. Cena eg-
zemplarza wdania wieczornego 20 gr, porannego 10 gr, świątecznego 
z dodatkiem ilustrowanym 30 gr;  oficjalny nakład 70 tys., faktyczny 
50–60 tys. egz.34

5) „Gazeta Polska”35 – dziennik będący oficjalny organem OZN36. 
Redaktorem naczelnym był Bogusław Miedziński, wybitny publicy-

28 P. Grzegorczyk, Gluziński Tadeusz Walery Kazimierz, [w:] Polski Słownik 
Biograficzny, pod red. K. Lepszego, t. 8, Wrocław 1958–1960, s. 88; W. Muszyński, 
Tadeusz Gluziński, [w:] Lista strat działaczy obozu narodowego w latach 1939–1955. 
Słownik biograficzny,  pod red. W.  Muszyńskiego, J. Mysiakowskiej-Muszyńskiej, 
t. 1, Warszawa 2010, s. 117–118.

29 „Katalog Prasowy PARA” 1938, s. 36.
30 A. Paczkowski, Prasa codzienna..., s. 130.
31 Por. Olchowicz Konrad, [w:] P. Majewski, Posłowie i senatorowie Rzeczypospo-

litej Polskiej 1919–1939. Słownik Biograficzny, red. nauk. G. Mazur, t. 4, Warszawa 
2009, s. 269.

32 Por. E. Rudziński, Koskowski Bolesław, PSB, T. 14, Wrocław 1968–1969, s. 230–
231; S. Stroński, Ś.p. Bolesław Koskowski, KurWar nr 23w, 24 I 1938, s. 1–2. 

33 A. Paczkowski, Prasa codzienna..., s. 133; K. Olchowicz, Ćwierć wieku z „Ku rie-
rem Warszawskim” , Warszawa 1974, passim.

34 „Katalog Prasowy PARA” 1938, s. 36; A. Paczkowski, Prasa codzienna..., s. 135.
35 Por. J. Seniów, W kręgu piłsudczyków. Poglądy ideowo-polityczne „Gazety Pol-

skiej” (1929–1939), Kraków 1998.
36 „Na mocy decyzji Szefa Obozu Zjednoczenia Narodowego, pułkownika A. Ko-

ca, «Gazeta Polska» staje się z dniem dzisiejszym naczelnym organem prasowym 
Obozu Zjednoczenia Narodowego”, [Komunikat], GazPol nr 341, 9 XII 1937, s. 1.

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 17 «

Wstęp

sta obozu pomajowego i jeden z twórców OZN, naczelny propagan-
dysta tej organizacji37. Współpracowali z nim m.in. płk Mieczysław 
Starzyński (brat Stefana – komisarycznego prezydenta stolicy i Ro-
mana, naczelnego dyrektora Polskiego Radia) i wywodzący się z en-
decji Zdzisław Stahl38. W kontekście niniejszego opracowania nie od 
rzeczy będzie przypomnieć, że redaktor naczelny dziennika w swych 
wypowiedziach publicystycznych prezentował poglądy jednoznacz-
nie antysemickie, opowiadając się za planową i zorganizowaną emi-
gracją Żydów z Rzeczypospolitej39. Cena egzemplarza 20 gr, oficjalny 
nakład 35 tys. egz.40, rzecz jasna nie odpowiadający rzeczywistemu 
znaczeniu politycznemu gazety, która zdaniem Andrzeja Paczkow-
skiego była „jednym z najbogatszych informacyjnie — choć zarazem 
najbardziej tendencyjnych — dzienników warszawskich, jedną z naj-
lepiej redagowanych polskich gazet politycznych”41.

6) „Polska Zachodnia” – wydawnictwo prorządowe, organ „sana-
cji śląskiej” powiązany bezpośrednio z wojewodą śląskim Michałem 
Grażyńskim. Gazeta pierwotnie powołana do walki z Wojciechem 
Korfantym i jego organem – „Polonią”42, stale też z tą gazetą polemi-
zująca. Ze względu na miejsce wydania – Katowice – silnie antynie-
miecka, co też jej redaktor naczelny Edward Rumun przypłacił parę 
miesięcy później dymisją43. Nakład 5 tys. egz.44, cena 10 gr.

37 Por. A. Adamczyk, Bogusław Miedziński (1891–1972). Biografia polityczna, 
Toruń 2000, s. 246–250; D. Malczewska-Pawelec, Bogusław Miedziński (1891–1972). 
Polityk i publicysta, Łódź 2002, s. 187–188; także T. Jędruszczak, Piłsudczycy bez Pił-
sudskiego. Powstanie Obozu Zjednoczenia Narodowego w 1937 roku, Warszawa 1963, 
s. 131–134 i in. 

38 R. Habielski, Stahl Zdzisław Henryk Ludwik (1901–1987), [w:] Polski Słownik 
Biograficzny, t. 41, Warszawa 2002, s. 475–476.  

39 E. D. Wynot, Polish Politics in Transition. The Camp of National Unity and the 
Struggle for Power 1935–1939, Athens, Ga. 1975, s. 108–112; A. Adamczyk, Bogusław 
Miedziński..., s. 251–253; A. Adamczyk, Kwestia żydowska w koncepcjach programo-
wych i działaniach Obozu Zjednoczenia Narodowego, [w:] Centrum i  regiony naro-
dowościowe w Europie od XVIII do XX wieku, pod red. E. Wiśniewskiego, Łódź 1998, 
s. 206–207, wymienia konkretne wypowiedzi publicystyczne B. Miedzińskiego.

40 „Katalog Prasowy PARA” 1938, s. 36.
41 A. Paczkowski, Prasa codzienna Warszawy w latach 1918–1939, Warszawa 

1983, s. 176.
42 H. Rechowicz, Wojewoda śląski dr Michał Grażyński, Warszawa 1988, s. 69–71.
43 E. Długajczyk, Sanacja śląska 1926–1939. Zarys dziejów politycznych, Katowice 

1983, s. 84–85, 348–349.
44 „Katalog Prasowy PARA” 1938, s. 32.

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 18 «

Wstęp

7)  „Słowo” – organ konserwatystów wileńskich, niegdyś gazeta 
prorządowa, zaś w ówczesnym czasie prezentująca się już jako nie-
zależny organ konserwatywny, krytyczny wobec wielu poczynań 
rządowego establishmentu45: czasopismo nie korzystające z subwen-
cji rządowych, za to coraz częściej nękane konfiskatami (co zresztą 
tylko powodowało wzrost popularności, a więc i nakładu)46. Cena 
egzemplarza 20 gr; nakład 12,5 tys. egz.47

8)  „Czas” – tradycyjny organ konserwatystów krakowskich, 
wówczas – od 1935 roku – wydawany już w Warszawie, w nowej, 
uwspółcześnionej formule48 przez Spółkę Wydawniczą Czasopism, 
której prezesem był Janusz ks. Radziwiłł. Był nieformalnym orga-
nem Związku Zachowawczych Organizacji Politycznych (konser-
watystów). Według opinii badacza dziejów tego ruchu polityczne-
go, dziennik nadal „odgrywał ważną rolę w życiu politycznym”. Ze 
względu na wysoki poziom redakcyjny, doskonałych publicystów 
i  obfity dział informacyjny z  szeregiem własnych koresponden-
tów, „Czas” był wydawnictwem deficytowym, utrzymywanym ze 
względu na pełnioną funkcję reprezentanta interesów ruchu konser-
watywnego49. Cena egzemplarza 20 gr, oficjalny nakład 30 tys. egz., 
faktyczny wynosił 4–6 tys. przy 40–50% zwrotów50.

9)  „Ilustrowany Kurier Codzienny” (IKC, „Ikac”) – prorządowy, 
chętnie czytany przez urzędniczą inteligencję dziennik popularno-
-sensacyjny51 o dużej objętości, osiągający nakłady (wraz z mutacja-
mi) powyżej 200 tys. egz.; cena 25 gr. Utworzony i wydawany przez 

45 Czego przejawem była m.in. walka z obozem „Naprawy”, w szczególności zaś 
– wojewodą śląskim Michałem Grażyńskim oraz ministrem rolnictwa i reform rol-
nych Juliuszem Poniatowskim.

46 M. Wojtacki, „Słowo” Stanisława Mackiewicza. Dziennik konserwatystów wi-
leńskich 1933–1939, Toruń 2009, s. 217–223.

47 „Katalog Prasowy PARA” 1938, s. 44.
48 A. A. Bańdo, Krakowski „Czas” (1848–1939) na tle dotychczasowych badań kra-

kowskiej prasy, „Roczn. Hist. Prasy Pol.”, T. 13, 2010, z. ½, s. 94–95.
49 B. Gałka, Konserwatyści w Polsce lat 1935–1939, wyd. 2 popr. i uzup., Toruń 

2013, s. 268; A. A. Bańdo, Krakowski „Czas”..., s. 94–95.  Por. E. Moszyński, Ludzie 
i czasy „Czasu”. Z historii czołowej gazety i wybitnych konserwatystów Drugiej Rze-
czypospolitej, Toruń 2003.

50 „Katalog Prasowy PARA” 1938, s. 36; A. Paczkowski, Prasa codzienna..., s. 136.
51 Por. P. Borowiec, Między sensacją a nauką. Obraz produktów krakowskiego wy-

dawnictwa i koncernu prasowego Ilustrowany Kurier Codzienny (1910-1939), Kraków 
2005. 

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 19 «

Wstęp

rzutkiego i pozbawionego skrupułów właściciela, początkowo zwią-
zanego z PSL–„Piast”, Mariana Dąbrowskiego. Było to główne cza-
sopismo koncernu wydawniczego, zatrudniającego pod koniec lat 
30 ok. tysiąca osób52. „Kurier” w szeregu wypadków – szczególnie 
gdy chodziło o prezentowanie sensacyjnych, przyciągających czy-
telników wiadomości – działał niezgodnie z wytycznymi czynników 
rządowych, co prowadziło czasami do dość ostrych konfliktów53; spe-
cyfiką gazety było również podsycanie antagonizmu między Krako-
wem a Warszawą54.  

10)  „Ilustrowana Republika” – redagowany przez Jerzego Nus-
bauma-Ołtaszewskiego sztandarowy dziennik łódzkiego kongresu 
prasowego, założonego przez Maurycego J. Poznańskiego w 1923 
roku, wydającego sensacyjny „Ekspress Ilustrowany”. Gazeta adre-
sowana była do „bogatszego mieszczaństwa i kręgów powiązanych 
z  przemysłem włókienniczym”; aczkolwiek w interesującym nas 
okresie ewoluowała w kierunku bardziej popularnym. Spółka wy-
dawnicza dysponowała znacznymi funduszami, co pozwalało na po-
siadanie nowoczesnej drukarni i sieci własnych korespondentów55. 
Cena wynosiła 15 gr, nakład 6–8 tys.56

11) „Polonia” – ukazujący się od 1924 roku, założony i kierowany 
przez W. Korfantego57 katowicki organ Frontu Morges i powstałego 
10 października 1937 roku – Stronnictwa Pracy. Gazeta cieszyła się 
poparciem hierarchii kościelnej58, a ostro występowała przeciwko 

52 W. Władyka, Krew..., s. 42–60.
53 W kontekście tematyki książki warto przypomnieć interwencje władz skiero-

wane przeciwko podawaniu sensacyjnych wiadomości o Helenie Lupesco. Również 
niesprawdzone informacje z Rumunii w trakcie kryzysu rządowego prze powsta-
niem gabinetu O. Gogi spowodowały konfiskatę „Kuriera” przez władze rumuńskie, 
por. s. 82.

54 W. Władyka, Krew..., s. 28–39.
55 Ibidem, s. 82–83.
56 Sprawozdania miesięczne wojewody łódzkiego. Rok 1938. Cz. 1, Legalny ruch 

polityczny i narodowościowy, wyd. J. Walicki, Łódź 2012, s. 45. 
57 Por. M. Orzechowski, Wojciech Korfanty. Biografia polityczna, Wrocław 1975, 

s. 267–268.
58 „«Polonia» opowiadała w pełni przyjętej przez Kościół definicji pisma katolic-

kiego, według której zadaniem takiego pisma jest uczyć wiary i obyczajów zgodnie 
z Magisterium Kościoła podporządkowując swą działalność planom i dyrektywom 
hierarchii” – A. Andrusiewicz, Stronnictwo Pracy 1937–1950. Ze studiów nad dziejami 
najnowszymi chadecji w Polsce, Warszawa 1988, s. 95.

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 20 «

Wstęp

śląskiej sanacji, szczególnie zaś M. Grażyńskiemu, tocząc ciągłe publi-
cystyczne boje z „Polską Zachodnią”. Nakład 10 tys. egz.59, cena 20 gr.

12)  „Głos Narodu” – organ Kurii Metropolitalnej Krakowskiej, 
zbliżony do chadecji60. Redagowany przez umiejętnego propagan-
dystę i  katolickiego publicystę ks. Jana Piwowarczyka61, dziennik 
skierowany był przede wszystkim do katolickiej  inteligencji, nie 
ukrywający też swojego negatywnego stanowiska wobec Żydów. 
Nakład 5 tys. egz.62, cena 20 gr.

13) „Piast” – istniejący od 1923 roku tygodnik ludowy, wydawa-
ny w Krakowie, reprezentatywny dla SL63, szczególnie zbliżony do 
przebywającego wówczas na emigracji w Czechosłowacji Wincen-
tego Witosa. Korzystał z pomocy logistycznej katowickiej „Polonii”. 
Czasopismo o charakterze odmiennym od gazet codziennych, w 
sferze politycznej nastawione na prezentowanie poglądów własne-
go stronnictwa, przy eliminacji materiału informacyjnego nie zwią-
zanego z ruchem ludowym i jego polityką. Oficjalny nakład 23 tys. 
egz., rzeczywisty – w granicach 10 tys., z czego wiele egzemplarzy 
okazowych64.

14) „Robotnik” – oficjalny organ Polskiej Partii Socjalistycznej65, 
redagowany przez Mieczysława Niedziałkowskiego, wybitnego 
działacza partii i publicystę66. W gazecie pisali tacy dziennikarze, 
jak Jan M. Borski, Stanisław Dubois, Kazimierz Czapiński, Stanisław 
Niemyski67. Gazeta posiadała szereg mutacji, m.in. w Łodzi („Łodzia-
nin”) i Krakowie („Naprzód”). Czasopismo było oficjalnym organem 

59 „Katalog Prasowy PARA” 1938, s. 32.
60 Por.  A. Andrusiewicz, Stronnictwo..., s. 92.
61 C. Strzeszewski, Rozwój chrześcijańskiej myśli społecznej w niepodległej Polsce, 

[w:] Historia katolicyzmu społecznego w Polsce, pod red. C. Strzeszewskiego, R. Ben-
dera i K. Turowskiego, Warszawa 1981, s. 264–265.

62 „Katalog Prasowy PARA” 1938, s. 4.
63 Stronnictwo Ludowe nie rozporządzało prasą codzienną, por. Po rozwiązaniu 

sejmu i senatu, GłPor nr 253, 15 IX 1938, s. 2.
64 „Katalog Prasowy PARA” 1938, s. 5; A. Paczkowski, Prasa polityczna ruchu 

ludowego (1918–1939), Warszawa 1970, s. 332–333.
65 Por. L. Piwońska-Pykało, Wydawnictwa prasowe Polskiej Partii Socjalistycz-

nej w latach 1926–1939, [w:] Z dziejów polskiej prasy robotniczej 1879–1948, pod red. 
J. Myślińskiego i A. Ślisza, Warszawa 1983,  s. 186.

66 Por. M. Śliwa, Myśl polityczna Mieczysława Niedziałkowskiego (1893–1940), 
Warszawa 1980, s. 70.

67 A. Paczkowski, Prasa codzienna..., s. 141–142.

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 21 «

Wstęp

partii, a redakcja – jednym z głównych ośrodków życia organizacji. 
Cena egzemplarza wynosiła 10 gr, oficjalny nakład (z mutacjami) 
50 tys. egz.68

Ze względu na temat pracy, uwzględniono również dzienniki, na-
leżące do prasy żydowskiej, a ukazujące się w języku polskim i od-
grywające ważną rolę w przekazie informacji między polską a ży-
dowską opinią publiczną69. Były to:

15)  „Nasz Przegląd” – nieoficjalny organ syjonistów warszaw-
skich70; „jedno z najlepiej redagowanych pism w Polsce”, „najpoważ-
niejszy organ prasowy polskiego żydostwa”71. Wśród publicystów 
należy wymienić Jakuba Appenszlaka, Natana Szwalbego, Saula 
Wagmana i Daniela Rozencwajga. Komentatorem parlamentarnym 
i politycznym był Bernard Singer (Regnis). Cena egzemplarza 20 gr, 
oficjalny nakład 45 tys. egz.72

16) „Nowy Dziennik”73 – syjonistyczna gazeta galicyjska, wydawana 
od 1918 roku w Krakowie. Redaktorem naczelnym był Wilhelm Berkel-
hammer. Publikowali m.in.: Jakub Appenszlak, Izaak Deutscher, Juliusz 
Feldhorn, Artur Sandauer, Bernard Singer. Oprócz niedziel i śród ukazy-
wał się – od 1937 roku – dwa razy dziennie; cena 15 gr wydanie poranne, 
10 gr za wydanie wieczorne; nakład obu wydań – po ok. 11 tys. egz.74

Odmienną nieco pozycję, mniej akcentującą swoją narodową od-
rębność, lecz faktycznie czytany w zasadzie tylko w środowisku ży-
dowskim był

17) „Głos Poranny” – bezpartyjny, lecz z inklinacją do syjonizmu, 
wspierany przez właścicieli „Widzewskiej Manufaktury”, liberalno-
-lewicujący organ łódzkiej klasy średniej, sympatyzujący zresztą wy-
raźnie z lewicą zarówno spod znaku PPS, jak i ówczesnych Klubów 
Demokratycznych. Redagowany przez Jana Urbacha, Eugeniusza 

68 „Katalog Prasowy PARA” 1938, s. 41. Potwierdzają to dane przytaczane przez 
J. Żarnowskiego, Polska Partia Socjalistyczna w latach 1935–1939, Warszawa 1965, 
s. 372–373: 33 tys. sam „Robotnik”, do 55 tys. dziennik wraz z mutacjami.  

69 Por. szerzej: K. Steffen, „Polska – to także my!” Prasa polsko-żydowska (1918–
1939), [w:] Studia z dziejów trójjęzycznej prasy żydowskiej na ziemiach polskich (XIX–
XX), pod red. J. Nalewajko-Kulikov, Warszawa 2012, s. 140.

70 M. Fuks, Prasa żydowska w Warszawie 1823–1939, Warszawa 1979, s. 263.
71 A. Paczkowski, Prasa codzienna..., s. 136.
72 „Katalog Prasowy PARA” 1938, s. 40.
73 C. Brzoza, The Jewish Press in Kraków, „Polin”, Vol. 7, 1992, s. 161. 
74 Ibidem, s. 161. Według „Katalog Prasowy PARA” 1938, s. 5: 18 tys. egz.

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 22 «

Wstęp

Kronmana i innych dziennikarzy polsko-żydowskich stał na wyso-
kim poziomie merytorycznym, choć nie stronił od sensacji. Nakład 
wynosił 5–6 tys. egz.75 Cena egzemplarza 20 gr.

 Źródła informacji prasy

Agencje prasowe
Podstawowym źródłem informacji o wydarzeniach, które dalej 

stanowiły kanwę do wyrażanych w różny sposób opinii i przypusz-
czeń, były agencje prasowe.

Największa, oficjalna Polska Agencja Telegraficzna (PAT) wyda-
wała w 1938 roku 13 codziennych biuletynów w różnych językach 
i zajmowała stanowisko „w pewnym sensie monopolistyczne”76. Na-
leżała do związku tzw. agencji sprzymierzonych, łączącego najważ-
niejsze oficjalne i półoficjalne agencje większości państw, wymienia-
jące pomiędzy sobą informacje77. Kierowali78 nią prezes Kazimierz 
Okulicz i dyrektor naczelny Konrad Libicki. Agencja nie miała już 
od szeregu lat renomy obiektywności79. Uważano ją za organ propa-
gandowy rządu, mający na celu wykonywanie określonych działań 
politycznych, a nie przynoszenie dochodu80. 

75 Sprawozdania... Rok 1938. Cz. 1, s. 45. W. Kaszubina, Bibliografia prasy łódz-
kiej 1863–1944, Warszawa 1967, s. 69–70 podaje wysokość dziesięciokrotnie większą 
– niewątpliwie błędnie.

76 E.  Rudziński, Informacyjne agencje prasowe w Polsce 1926–1939, Warszawa 
1970, s. 199.

77 Celem istnienia powstałego w 1924 r. Związku Agencji Sprzymierzonych, 
stanowiącego organizacyjną emanację tego porozumienia, była li tylko wzajemna 
wymiana informacji; toteż należały do niej zarówno Deutsche Nachrichten Büro, 
TASS, francuski Havas (kierujący bieżącą działalnością Biura Centralnego Związku 
w Paryżu), Reuter, włoska Agencja Stefani, jak też PAT i rumuńska Agencja Rador. 
Por. A. Wilecki, Agencje prasowe, Warszawa 1936, s. 47–49 i R. Starzyński, Agencje 
informacyjne, Warszawa 1935.  

78 Szczegółowy wykaz kadry kierowniczej PAT podaje „Rocznik Polityczny i 
Gospodarczy” 1938, s. 632–633.

79 Por. E. Rudziński, Informacyjne agencje prasowe w Polsce 1926–1939, Warszawa 
1970, s. 187–197.

80 Celem PAT było „informowanie społeczeństwa polskiego o przejawach 
życia politycznego, społecznego, gospodarczego kulturalnego zarówno w kraju, 
jak i za granicą oraz dostarczenia zagranicy wiadomości o całokształcie spraw 

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 23 «

Wstęp

PAT dostarczała dużo i szczegółowego materiału z Rumunii. Jed-
nak materiał ten budził poważne zastrzeżenia:

od czasu zwycięstwa p. Gogi w Rumunii dzień w dzień dzienniki 
polskie zasypywane są osobliwym przeglądem prasy w Rumunii we 
wersji PATa. Nagle odkrył PAT nowe źródła informacji we formie nic 
nie znaczących dzienników rumuńskich, a z dzienników tych uważa 
za stosowne podać do opinii publicznej wyłącznie tylko zapowiedzi 
eksterminacji Żydów z rozmaitych dziedzin życia gospodarczego. 
Czyżby w Rumunii o niczym więcej nie pisano? Czyżby w Rumu-
nii nic się nie działo poza podjudzaniem przeciwko Żydom? Skąd ta 
nagła sprawność informacyjna? Komu to jest potrzebne? Komu jest 
w ogóle potrzebny przegląd prasy rumuńskiej w wersji PATa? PAT 
w tej dziedzinie niepotrzebnie się trudzi i konkuruje z „Warszaw-
skim Dziennikiem Narodowym”, który to robi o wiele lepiej i o wiele 
sprawniej81. 

Był to fragment ogólniejszych zarzutów o antysemickie nastawie-
nie agencji. Felietonista pisał, że ma „wrażenie jakoby PAT czerpał 
wszystkie swoje wiadomości na temat spraw żydowskich z Niemiec-
kiego Biura Korespondencyjnego. Jeśli chodzi o Palestynę, to wszyst-
kie wiadomości pochodzą właśnie z tego źródła. Stąd nagła miłość 
PATa do Arabów, i stąd także wyolbrzymianie trudności na terenie 
palestyńskim”. Podobne zarzuty stawiał on wobec Polskiego Radia82.  

Sprawa nieobiektywnego przedstawiania przez Polskie Radio 
sytuacji w Rumunii – już po dymisji O. Gogi – zawędrowała aż 
do Sejmu. W czasie szczegółowej dyskusji budżetowej przedstawi-
ciel sanacyjnej lewicy, działacz Związku Nauczycielstwa Polskiego, 
wołyński poseł Jakub Hoffman83 określił radiową propagandę na 
rzecz rządu rumuńskiego jako popieranie wojującego nacjonalizmu 

polskich”. Podkreślano, że „przy pełnieniu funkcji informacyjnych [...] musi PAT 
stosować politykę należytego uwzględniania interesów państwowych i narodo-
wych”. Por. Sprawozdanie Komisji Budżetowej o preliminarzu budżetowym Prezy-
dium Rady Ministrów na rok 1938/1939 z dn. 5 II 1938 r., Sejm RP IV Kadencji, Druk 
nr 700, cz. 4, s. 14.

81 L. R., Uwagi [felieton], NDz nr 14, 14 I 1938, s. 12.
82 Ibidem. O antysemityzmie PAT por. również Przegląd prasy. Z Ekwadoru też..., 

NDz nr 22, 22 I 1938, s. 4.
83 Por.  M. Smogorzewska, Posłowie i senatorowie Rzeczypospolitej Polskiej 1919–

1939. Słownik biograficzny. T. 2, Warszawa 2000, s. 227–228.

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 24 «

Wstęp

i  szowinizmu84. Relacjonujący tą sprawę dziennikarz „Nowego 
Dziennika” stwierdzał:

Zapewnienia o trwałości rządu Gogi, przepowiednie, że rząd 
ten objął władzę na długie lata powtarzały się dość często. Nagle 
– wszystko ustało. Znikły wiadomości z Rumunii i z Radia, i z PAT-a. 
Korespondenci i referenci nabrali wody do ust. Z upadkiem rządu 
Gogi, Rumunia jakby przestała istnieć. Rozumiemy to milczenie. Jest 
ono wynikiem zakłopotania. Bo przecież przeciętny słuchacz czy 
czytelnik stawia obecnie pytanie, gdzie były źródła tych pochwał, 
zapewnień i przepowiedni, o wieczności rządów p. Gogi? Komu to 
było potrzebne? Kto inspirował tego rodzaju wiadomości?85

Na marginesie warto zauważyć, że oskarżenia PAT o stronniczość 
dotyczyły też innych zagadnień, jak np. pomijania negatywnych wy-
powiedzi o Niemczech hitlerowskich86.

Wiele gazet korzystało z serwisów powstałej w 1924 roku, dzia-
łającej jako firma prywatna Agencji Telegraficznej Express. Była 
to druga pod względem znaczenia agencja polska, koncentrująca 
się na zagadnieniach politycznych i gospodarczych. Miała charak-
ter nieurzędowy i współpracowała też z obcymi agencjami o tym 
charakterze87. Dyrektorem był Czesław Skrzycki, redaktorem na-
czelnym – Klemens Dunin-Kęplicz88. W rzeczywistości agencja, nie-
gdyś w pełni zależna od Oddziału II Sztabu Głównego i mająca być 
jednym z narzędzi polityki prometejskiej, znajdowała się pod coraz 
większym, również ukrytym, wpływem MSZ. ATE specjalizowała 
się w wiadomościach z Europy Środkowo-Wschodniej, przy czym 
w końcu lat 30. jej serwis sowiecki budził coraz większe zastrzeżenia 
co do wiarygodności89.

84 Tak należy zinterpretować termin „prusactwo”, który używał on w swym 
przemówieniu: SSS, pos. 67, 11 II 1938, ł. 45–47. Por. również Walka z prusactwem. 
Propaganda radiowa a wypadki w Rumunii, Chinach i Niemczech. Przemówienie posła 
Hoffmana. Dyskusja budżetowa w Sejmie, NP nr 43, 12 II 1938, s. 6. 

85 Przegląd prasy. Nagłe milczenie, NDz nr 44, 13 II 1938, s. 4.
86 Przegląd prasy. Przez okulary zagranicy, NDz nr 15, 15 I 1938, s. 4. 
87 A. Wilecki, Agencje prasowe, Warszawa 1936, s. 80–81.
88 „Rocznik Polityczny i Gospodarczy” 1938, s. 635.
89 E. Rudziński, Informacyjne..., s. 204–225.

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 25 «

Wstęp

Część prasy korzystała także z serwisu dostarczanego przez polski 
oddział mającej centralę w Nowym Jorku Jewish Telegrafical Agency 
(JTA), wydający biuletyn w językach polskim i żydowskim, a dzia-
łający pod kierownictwem Mendla Mozesa90. Biuletyn ten zawierał 
obszerne informacje o sytuacji Żydów w Rumunii i w swej zawar-
tości zapewne nie wiele się różnił od zachowanej wersji angielskiej, 
wydawanej przez nowojorską centralę91.

Korespondenci prasowi z Rumunii
Wiele, często obszernych, artykułów, sygnowanych jest jako po-

chodzące od własnego korespondenta. Do tych informacji, szczegól-
nie w wypadku gazet nie dysponujących znaczną i pewną podstawą 
finansową, należy podchodzić z dystansem. Praktyka tworzenia rze-
komych zagranicznych korespondencji na podstawie lektury innych 
gazet – była w Polsce międzywojennej bardzo częsta. Uskarżał się na 
nią publicysta krakowskiego „Głosu Narodu”:

Każde szanujące się pismo posiada własnych korespondentów, 
a stąd w każdym szanującym się piśmie można przeczytać, że to, lub 
tamto doniesienie pochodzi od „własnego korespondenta”, albo, że 
jest „telefonem własnym” i t. p. Nie wszystkie wiadomości pochodzą 
od „własnych” korespondentów, chociaż nawet tak się je podcyfro-
wuje. Czasem [...] odrzyna się od innego pisma, a tylko zaopatruje 
się „własnym” stemplem92. 

Korespondenci wysłani przez pisma prawicowe i antysemickie 
przyjmowani byli w „nowej” Rumunii z atencją93. W „Warszawskim 
Dzienniku Narodowym” o tematyce rumuńskiej wypowiadała się 
tak znana postać, jak Jędrzej Giertych. Odwiedził on przez kilka ty-
godni września 1937 roku Rumunię, rozmawiał m.in. z „przemądrym 
[...] przedstawicielem rumuńskiej elity”, który pierwszą antysemicką 

90 JTA History, http://www.jta.org/about-us/jta-history [8 X 2016]. Nieco od-
mienne informacje podaje E. Rudziński, Informacyjne..., s. 251–253.

91 Por. http://www.jta.org/jta-archive/archive-page [8 X 2016].
92 Migawki. „Telefon własny”, GłNar nr 4, 5 I 1938, s. 7.
93 M. Wadyas, Wedle marszruty „Żelaznej Gwardii”. Cykl reportaży specjalnych 

wysłannika „Nowego Dziennika” „Rumunia z bliska” (V), NDz nr 20, 20 I 1938, s. 6.

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 26 «

Wstęp

książkę wydał w roku narodzin Adolfa Hitlera – prof. Alexandru Cuzą 
i wieloma członkami jego partii. Dzięki temu na początku stycznia 
1938 r. mógł wykorzystać aktualne jeszcze materiały, dotyczące m. in. 
ideologii partii chrześcijańsko-narodowej94. Dziennikarz ten wybrał 
się jako korespondent tej gazety ponownie do naddunajskiego króle-
stwa na początku lutego95 i miał okazję obserwować ostatnie dni rządu 
O. Gogi, które opisał w reportażach, opublikowanych już po zmianie 
gabinetu, gdyż redakcja uważała, że materiały te nie utraciły swej ak-
tualności i drukowała je bez zmian96. 

Również prawicowe, oenerowskie „ABC” wysłało do Rumunii 
korespondenta. Była nim młoda (28 lat) członkini redakcji, absol-
wentka Szkoły Głównej Handlowej, Maria Rutkowska. Jej pierwsza 
korespondencja była jednak rozczarowująca – opis lotu do Buka-
resztu w egzaltowanym stylu niewiele wnosił do wiedzy o aktual-
nych wydarzeniach w Rumunii97.  Jednak na miejscu wysłanniczka, 
która „spotkała się ze szczególnie serdecznym przyjęciem ze strony 
kół młodych narodowców rumuńskich”98, pokazała swe umiejętno-
ści reporterskie99. Przed upadkiem rządu zdążyła ona opublikować 
kilka swych tekstów, w tym wywiady z prof. Aleksandrem Cuzą100, 
i z przywódcami rumuńskiego żydostwa101. 

Ten ostatni zresztą ukazał absolutną odrębność poglądów repor-
terki i jej interlokutorów, stając się pokazem kompletnej niezdol-

94 [J. Giertych] (j.g.), Nacjonalizm rumuński, WDzN nr 357B, 30 XII 1937, s. 3.
95 J. Giertych, Listy z Rumunii. Do narodowej Rumunii, WDzN nr 33, 3 II 1938, 

s. 3.
96 J. Giertych, Listy z Rumunii. Rozmowa z profesorem Cuzą, WDzN nr 45, 15 II 

1938, s. 3.
97 „Chmury leżą jak białe morze. Słońce rzuca na nie pasmami światła jaskrawe 

plamy. W dali nad horyzontem ciemnieją nowe gromady chmur. Czasem przecie-
ra się przez nie niebo jasne, aż seledynowe. Zasłona chmur rozdziera się chwilami 
jak przedarta szmata. W dole głęboko sterczą wierzchołki gór, czernieją doliny, jak 
rysowane węglem na bristolu mapki”, itd., itd. M. Rutkowska, Lot nad chmurami. 
W cztery godziny Warszawa–Bukareszt, ABC nr 20, 19 I 1938, s. 3.

98 Dziś reportaż z Rumunii „W bukareszteńskim chaosie” na stronie 3-ej, ABC 
nr 22, 21 I 1938, s. 1.

99 Zresztą także w zakresie reportażu obyczajowego, por. M. Rutkowska, Na 
dancingach i w spelunkach Bukaresztu, ABC nr 47, 13 II 1938, s. 6.

100 M. Rutkowska, Wywiad wysłanniczki „ABC” z ministrem prof. Cuza. Żydów 
na Madagaskar!, ABC nr 23, 22 I 1938, s. 3.

101 M. Rutkowska, Dziesięciu Żydów otacza nasza wysłaniczkę. „Nie ma narodu 
żydowskiego”. Wywiad z przywódcą Żydów rumuńskich, ABC nr 27, 26 I 1938, s. 1, 3.

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 27 «

Wstęp

ności zrozumienia przez dziennikarkę argumentów drugiej strony, 
wynikającej z nie dającej się pogodzić różnicy światopoglądów: „Są 
jednak przecież zarządzenia poważne w dziennikarstwie, adwokatu-
rze, medycynie?” pyta M. Rutkowska. Na stwierdzenie jej rozmówcy, 
twierdzącego, że „zarządzenia stają w kolizji z konstytucją. Broni nas 
prawo. Nie chcemy przywilejów, żądamy postępowania, zgodnego 
z prawem” odpowiada, że „obcy muszą podporządkować się intere-
som narodu, który ich przyjmuje”, a nie prawu102.

„Ilustrowany Kurier Codzienny” nie wysłał do Rumunii specjalne-
go korespondenta, lecz wykorzystał materiały, zebrane w 1935 roku 
przez Ignacego Kleszczyńskiego, notabene znanego zwolennika 
ru muńskiego faszyzmu – „Żelaznej Gwardii”103. Gazeta opubliko-
wała m.in. powtórnie pochodzący sprzed paru miesięcy wywiad 
z O. Gogą, wydrukowany z aktualizującym komentarzem 10 stycznia 
1938 roku104. Nie ulega wątpliwości, że rezygnacja takiej gazety, jak 
IKC, z wysłania swego korespondenta musi budzić zdziwienie, tym 
bardziej, że gazeta w zamian korzystała z usług dziennikarza obce-
go, zamieszczając wywiad Francuza, współpracownika prawicowego 
– powiązanego z Action Française  –  tygodnika „Candide” Didiera 
Pouleina z królem Rumunii, i opatrując go – nie wiadomo, czy nie na 
wyrost – określeniem „wywiad naszego specjalnego wysłannika”105.

Nieoficjalny organ rządu, „Gazeta Polska”, korzystała z usług swego 
stałego korespondenta, Stefana Wernera. Do „Kuriera Warszawskie-
go” z Bukaresztu już od dłuższego czasu pisywał Jerzy Muszyński106. 

Krakowski „Nasz Dziennik” wysłał do Rumunii jako swą kore-
spondentkę bardziej pisarkę niż dziennikarkę Rachelę Auerbach107, 
późniejszą współpracownikę Emanuela Ringelbluma i badaczkę 

102 M. Rutkowska, Dziesięciu Żydów otacza nasza wysłanniczkę. „Nie ma narodu 
żydowskiego”. Wywiad z przywódcą Żydów rumuńskich, ABC nr 27, 26 I 1938, s. 1.

103 Por. I. Kleszczyński, Ten, który był nadzieją Rumunii, „Prosto z Mostu” nr 54, 
11 XII 1938, s. 1.

104 I. Kleszczyński, Rozmawiam z Prez. Oktawianem Gogą o stosunkach polsko-ru-
muńskich, kwestii żydowskiej i reformie konstytucji, IKC nr 10, 10 I 1938, s. 4.

105 D. Poulein, Król Karol stwierdza: Rumunia nie zejdzie z drogi swych przyjaźni 
i sojuszów (wywiad naszego specjalnego wysłannika z królem Karolem II), IKC nr 29, 
29 I 1938, s. 18. W tekście praktycznie nie ma elementów, które nie wystąpiły wcześ-
niej w innych materiałach.

106 A. Paczkowski, Prasa codzienna..., s. 133.
107 Por. K. Szymaniak, Szkic fragmentu. Kilka słów o Racheli Auerbach, „Znak”, 

R. 2011, nr 3, s. 54–55.

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 28 «

Wstęp

dziejów getta warszawskiego. Jej dopracowane pod względem formy 
reportaże poświęcone są bardziej rumuńskim Żydom, niż aktualnej 
sytuacji kraju. Bystra obserwatorka, władająca doskonale językiem 
polskim i posiadająca zdolności literackie, tworzyła – niejako przy 
okazji swej pracy reporterskiej – zapadające w pamięć czytelnika 
teksty108. 

Wiele informacji pochodziło z przedruków z prasy zachodniej. 
Mimo tak przyciągających dziennikarzy wydarzeń politycznych, jak 
wojny domowej w Hiszpanii, czy upadku rządu Frontu Ludowego 
we Francji, Rumunia w styczniu-lutym 1938 roku przyciągnęła sze-
reg dziennikarzy najważniejszych europejskich gazet. Informował 
o tym PAT, wymieniając znane nazwiska i tytuły:

w związku z zainteresowaniem się prasy europejskiej problemem 
żydowskim w Rumunii, do kraju przybyło wielu wybitnych dzienni-
karzy. Obecnie bawią: Eastermann z „Daily Herald”, Panther z „Daily 
Telegraph”, Schmidt z „Völkischer Beobachter”, Golzer z „Der Stür-
mer”, [Virginio] Gayda z „Popolo d’ Italia”, Manateira z „Messagero”, 
Hut z „Narodni Listy” i Francuz Jerome Tareau. Urządzili oni ankietę 
w kwestii żydowskiej, objeżdżając miasta, zwiedzając dzielnice ży-
dowskie i dokonując licznych zdjęć fotograficznych109.

Na zakończenie wskazać należy na ograniczenia polityczne – ści-
ślej cenzuralne. Chociażby z faktu, że Rumunia była sojuszniczką 
Polski, wynikały dążenia władz administracyjnych do zwalczania 
informacji przedstawiających Rumunię i jej władze w złym świetle. 
Trudno ustalić, jako był narzucony redakcjom zakres „cenzury we-
wnętrznej”, natomiast wiadomo, że szczególnie zwalczano sensacyj-
ne informacje dotyczące życia osobistego króla Rumunii110. Przyczyn 
innych konfiskat nie da się ustalić, np. warszawski żydowski tygo-
dnik ilustrowany „Di Panorame” w końcu stycznia został skonfisko-
wany za zamieszczenie zdjęć z Rumunii111.

108 R. Auerbach, Calea Vacaresti i Dudesti – rumuńskie Nalewki. Z cyklu „Repor-
taże rumuńskie”, NDz nr 8, 8 I 1938, s. 7.

109 Zjazd dziennikarzy zagranicznych, GłPor nr 22, 23 I 1938, s. 3.
110 Por. s. 161–163.
111 Konfiskata tygodnika żydowskiego „Di Panorame”, NP nr 29, 29 I 1938, s. 7.

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 29 «

Wstęp

*
*     *

W tekstach gazetowych stale przewijają się pojęcia „demokracja”, 
„autorytaryzm”, „totalitaryzm”/„totalizm”, „faszyzm”, „antysemi-
tyzm” itp. Z enigmatycznych wzmianek w krótkich notatkach czy 
artykułach trudno określić, jak dokładnie ich autorzy rozumieli te 
pojęcia – co jest warunkiem podstawowym do ewentualnej dalszej 
analizy. Wydaje się, że wśród publicystów tego okresu przeważało 
pojmowanie autorytaryzmu112 – jako rządów opartych na autoryte-
cie jednostki, totalizmu/totalitaryzmu jako systemu w którym pań-
stwo reguluje całokształt życia jednostki, faszyzmu – nie tylko jako 
wzorowania się na Italii Mussoliniego lecz systemu opartego na mo-
nopartii, będącej jednocześnie ruchem społecznym113, antysemity-
zmu – jako różnego stopnia niechęci do Żydów. Pojęcia te były płyn-
ne, czasem je używano dlatego, że były po prostu modne. W związku 
z tym mogły funkcjonować w polskiej propagandzie sformułowania 
wręcz zadziwiające, jak „Naszym totalizmem – wiara w Polskę”114.  
Pominięte zostają więc wszelkiego rodzaju dyskusje metodologiczne 
i próby definicyjne, które zresztą rozwinęły się w zasadzie dopiero po 
omawianym okresie115.

112 Współczesną definicję autorytaryzmu podaje znany politolog Roman Tokar-
czyk: „Do niemal bezdyskusyjnych cech wszystkich reżimów autorytarnych należy: 
uznawanie suwerenności własnego kraju za najwyższą wartość polityczną, wyma-
gającą ideowego i konstytucyjnego potwierdzenia; opieranie polityki na treściach 
tradycyjnej moralności uzgodnionej z religią; aprobowanie silnej władzy jednostki 
lub małej grupy, jako piastunów interesów całego społeczeństwa, bez potrzeby funk-
cjonowania parlamentu; przekonanie, że więzy solidaryzmu społecznego odgrywają 
kluczową rolę, toteż należy odrzucać koncepcje eksponujące konflikty społeczne; 
poleganie na liberalnym modelu gospodarki rynkowej jako materialnym fundamen-
cie wszystkich przejawów polityki.” – R. Tokarczyk, Demokracja a dyktatura, autory-
taryzm, totalitaryzm. Komparatystyka relacji czterech pojęć, „Studia nad Faszyzmem 
i Zbrodniami Hitlerowskimi”, t. 30, 2008, s. 23.

113 Z uwagą, że dla lewicy pojęcie to było bardziej rozciągłe, stanowiąc proste 
przeciwstawienie demokracji.

114 „Naszym totalizmem – wiara w Polskę”. Manifestacja polityczna Federacji 
PZOO wypowiedziała się za gremialnym udziałem w dzisiejszych wyborach, GłPor 
nr 306, 6 XI 1938, s. 9.

115 Por. np. M. Zmierczak, Spory o istotę faszyzmu. Dzieje i krytyka, Poznań 1988; 
R. de Felice, Interpretacje faszyzmu, Warszawa 1976; J. B. Michlic, Obcy jako zagro-
żenie. Obraz Żyda w Polsce od roku 1880 do czasów obecnych, Warszawa 2015, szczeg. 
s. 16–23. 

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook


» 30 «

Wstęp

*
Cechą charakterystyczną ówczesnej prasy była swoista dezyn-

woltura w stosowaniu się do właściwej ortografii w zakresie obcych 
nazw własnych, widoczna w szczególności w wypadku języków 
mniej rozpowszechnionych, jak rumuński – kosztem dokładności 
dążono tu często do zbliżenia się do właściwej wymowy. Dla za-
chowania zgodności z oryginałem, jak też pewnego specyficznego 
kolorytu, w  dosłownych cytatach w tym wypadku pozostawiono 
pisownię oryginalną, co nie powinno być większym utrudnieniem 
dla odbiorcy, gdyż w wypadku rumuńskim zmiany te nie były zbyt 
wielkie.

W cytowaniu doniesień prasowych, w których – wedle ówcze-
snych zwyczajów – w wielu gazetach, szczególnie bardziej popular-
nych, żywiej składanych – szereg drobnych informacji łączono pod 
jednym, „piętrowym” nagłówkiem, który często obojętnej informacji 
agencyjnej nadawał wydźwięk zgodny z linią polityczną danego pe-
riodyku – zastosowano metodę pozwalającą uniknąć z jednej strony 
wielokrotnego powtarzania w przypisach tych samych, długich ty-
tułów, a z drugiej – zachowującą ważną w danym kontekście część 
nagłówka. Otóż – bez wyraźnego zaznaczania znakami wycięcia 
– „[...]” pozostawiano w tytule tylko tę jego część, która dotyczyła 
bezpośrednio poruszanego w danej części pracy zagadnienia. W wy-
padku, gdy tytuł nie sygnalizował fragmentu treści artykułu, do któ-
rego odwołuje się przypis, cytowano jego początek. Nie powinno 
to być utrudnieniem w dotarciu do oryginalnych, pełnych tekstów, 
gdyż zasadniczo w każdym przypadku podawany jest nie tylko nu-
mer i data, ale i strona gazety.

Kup książkę

http://ebookpoint.pl/page354U~rt/e_23so_ebook

